Fyra julbord och vinterkräksjukan.

Rubriken sammanfattar min korta sammanfattning av julen. Varför plockar vi fram allt konstigt vi aldrig äter annars på julbordet? Skulle det inte vara trevligt att göra någon slags buffé av den maten man verkligen börjar hoppa inombords för när det kommer på tal?, ok förlåt, jag vet det finns redan sushijulbord. Det finns många som hoppar omkring av ordet sushi. Lite därför jag undvek Sushi i så många år. På grund av hypen, ni som känner mig. Ni vet. Jag har fortfarande inte sett nån av sagan om ringenfilmerna. Lite samma känsla fick jag ang sushi, det var gott. Sagan om ringen kanske är bra. Sidospår.

Julskinka. Vad är grejen? Den hör julen till. Julen är en religös högtid. På vilket sätt har den religös innebörd mer än att kanske håna andra religioner, som islam. De skulle aldrig i sin vildaste fantasi komma på tanken att äta julskinka, men vi som lever i ett land med kristna traditioner äter det på årets religösa högtid. Sammanträffande eller bara ett kosmiskt skämt? Vem vet? Det låter bara så snuskigt med tillsatt vatten för att få upp vikten på skinkan. Vad är det för hinna på skinkan med regnbågsfärger? Det ser ut som det läckt ut kemikalier på min mat. För övrigt tycker jag inte att det smakar speciellt bra heller.

Ja, ni tänkte rätt. När-jag-blir-stor...så ska jag göra ett eget julbord. Utan julskinka. Utan sylta, janssons frestelse, och allt annat som jag inte lockas till. De som vill dricka julmust får köra ned lite bark i coca cola, för jag förstår inte vad som är så gott med julmust heller. Efter några klunkar går det knappt att dricka, det smakar gammal läsk typ.

Sen bara för att göra associationerna till denna tid på året ännu bättre slog vinterkräksjukan till mot min kropp. Vilken upplevelse! Magen började uppträda hotfullt och agressivt. Jag svettades som fan, samtidigt som all min energi bara försvann och jag fick frossa. Huvudvärken direkt från helvetet var påtaglig, och jag började förstå budskapet: Toan SNABBT!

Det var bara att försöka se det komiska i det hela. Visst, ens naturliga instinkt säger väl att det är dags att tycka synd om sig själv i en sådan situation. Men det klassiska tänket: Det kunde varit värre funkade ganska bra, jag hade åtminstonde inte vinterkräksjukan i ett fängelse i Bolivia t.ex.

Nu har det gått 1,5 dygn sedan jag spydde sist. Tack och lov var vinterkräksjukan kort och intensiv, nästan som ett budskap att man inte ska ta sin hälsa för givet och faktiskt vara glad över att vara frisk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0