Where is the positivt tänkande?

När man hamnar i stadier av sitt liv när det känns som allt står still så blir ofta saker som normala konversationer med folk rätt påfrestande ibland.
-Vad händer då Leon? Det är just det, det händer ingenting! Det verkar bli kortslutning i en del människors huvuden när de inte får svar på frågan. -Inte mycket, allt står still typ... Det svaret går liksom inte att göra så mycket av, så varför inte direkt efter testa: -Annars då? Nej, det händer inget annars heller. Man känner fortfarande ett lugn i kroppen, men det blir gansksa så snabbt testat det med. Ibland vill man bara vara ifred, men en del människor verkar inte ha känslan av att kunna läsa av det i en situation.

Istället får man blicken på sig som om man vore psykiskt sjuk, -Men vadå, ärligt händer det ingenting? Kom igen nu fan, nånting måste du väl göra?
Nej, faktist inte. Nu befinner jag mig i en period där jag inte gör något mer än det absolut nödvändigaste typ. (Som att skriva blogg förstås.) Jag har ingen större lust för interaktivitet, och är rätt nöjd med att lyssna på musik och klicka runt på nätet med en uppkoppling som är helt världelös.

-Men du måste tänka positivt! Jo, den har man ju hört förr. Det är bland de lamaste grejerna man kan säga tycker jag, det är så okonkret. Det är för enkelt. Kanske fungerar för enkla människor, men jag är ingen enkel människa.

Det handlar snarare mer om att finna ett positivt flöde av energi, något som brukar komma från inspirationskällor förslagsvis. Inte från någon som bara desperat sitter och säger: -Tänk positivt!

Att ställa sig framför spegeln och upprepa mantran högt ur nån självhjälpsbok; -Jag är bra! Jag kan! Jag är full av positiv energi! Den här energin kommer att hjälpa mig lösa alla mina problem! Känns bara onaturligt. Dessutom vet jag redan alla dessa sakerna, jag vet att jag inte är dum i huvudet, jag vet att jag kan, det är inte där skon klämmer.

Det handlar mest om vem man är intresserad av att bevisa något för. Då dyker frågan upp, varför ska man behöva bevisa sig för någon? Kan man inte bara vara? Måste livet vara en prestationsångestladdad resa? Är det det enda sättet vi mäter människor på? Framgång?

Men tänk om det skulle vara så att man vill leva enkelt? Bortom stress, framgång, karriär. Bara leva i enkelhet med folk man tycker om. Kunna uppskatta små saker i livet istället. Se på solnedgångar, odla sin egna mat, göra musik, mysa runt lägereldar. Sånt som vanliga människor drömmer om att göra på semestern, men som inte blir av då de ligger bakis på nåt hotellrum med luftkonditionering och blir förkylda istället.

Jag och Marcus snackade inatt om att man håller fan redan på att bli en arg och bitter gubbe trots att man bara är i 25årsåldern. Man lever som en gammal gubbe; ensam, pank och inget att göra. Man är förbannad inombords och orkar inte med folk.

Men jag vill inte vara så. Så, precis som någon säkert tänker; -Ja, då får du välja att du inte vill vara så. Bra, nu har jag gjort det. Jag väljer nu att jag inte ska bli en sur och gammal gubbe ännu, och det första steget mot att det målet skall förverkligas är att dra och träna idag...




Kommentarer
Postat av: johanna

hej på dig =D

hoppas du haft en bra jul och fått en del av det du önskade dig. jag tänkte ge dig
en försenad julklapp och det är ett tips om att bli medlem på gratisbio. visst låter
det tråkigt men det är det inte. jag tänkte så först med men sedan märkte jag att
den faktiskt funkar om man jämnför med andra sidor där saker och ting är gratis.

på gratisbio.se får du gratis biobiljetter och present kort i några av de populäraste
affärerna. till exempel är på hm vero moda stadium kicks och många många mer.
hur bra passar inte det till mellandags rean ? allt du behöver göra är att bli medlem
sedan lär man sig där inne hur man skaffar poäng ( gratis ) och när du väl kommit
upp i 400 poäng har du din första biobiljett. checka in sidan och testa. själv har jag
nu fått 5 biobiljetter och presentkort på kicks för 700 kronor. så nu tycker jag du ska
ta och testa sidan också. du har ju ingenting att förlora eller hur ? lycka till med det !

ange mig som värvare så får du 75 poäng från mig ; uniqa

här har du länken ;
http://www.gratisbio.se/?RecruiterID=16563 så klicka dig in och bli medlem

2007-12-28 @ 09:01:56
URL: http://www.fjb.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0