Hej!

Idag...är det USA´s nationaldag. Så idag blir vi tvungna att tänka på USA en stund. Då var det klart. Nu kan vi ägna oss åt något annat istället, nämligen frågan om vad det är jag ska skriva om just nu?

Jag har inte skrivit någonting här sedan den 28:e juni, och nu är det dags för mig att överanalysera situationen. Jo, det måste jag för att jag har tänkt en del kring det här med att blogga och virrat bort mig i det någonstans.

Blogg, när kom det förbaskade ordet in i mitt liv egentligen? Det var under en "starta eget-mässa" på medborgarplatsen hösten 2005. Där hölls ett seminarie av en amerikan som var bosatt i England som levde på att blogga.

Vid den tidpunkten hatade jag ordet blogg extremt mycket, idag kan jag väl inte påstå att jag hatar ordet, men jag använder det dock med en viss sarkasm.

Blogg låter som något spyrelaterat, som något ljud som hörs i samband med kräkningar? Eller som en giganstisk amerikansk snorkråka. "Hey...HEY! Dude, you´ve got an awesome blogg hangin´ off your nose buddy!"

Jag fick förklarat att blogg inte var en dagbok, och att en blogg kan vara vad som helst. Tack, älskar abstrakta förklaringar. Gör-det-själv-filosofi, allt blir till vad man gör det, wahey, kul, fantastiskt!

Många har fördomar och stör sig på bloggarna. Japp, nu placeras människor i fack här. Bloggarna, de människor som skriver blogg. De gillar inte att de bloggar om meningslösa saker, vem vill veta om deras liv, om vilka kläder de gillar, om hur det går på deras jobb? De vill inte veta, de hatar det! Ja, hatarna asså. Men vilka är hatarna? Är du en hatare? Det är FULT att hata, usch, man får inte hata. Personligen tycker jag att hat är omoget och en smula onödigt. Man kan ogilla saker, men hat är starkt. Hat är bara så blind, hatet stänger förståelsens ögon.

Och visst kan man hålla med till viss del att det finns mycket skit inom blogg, men som vanligt har jag en relativt centrerad syn. För i slutändan blir det till vad man gör det, eller? För övrigt finns det bra och dåligt inom allt.

Jag tycker det är underhållande att läsa, man kan inspireras, få något skoj att tänka på. I annat fall kan man ju tillfredställa sig själv med vetskapen att man inte är som vissa andra människor. Och kanske kan det vara en genväg till bättre självkänsla? Vem vet?

Bloggen kan man väl använda som en ledstång, lite för att hålla reda på sig själv? Jag skriver inte dagbok, jag orkar inte. Ibland önskar jag att man bara kunde skriva genom att koppla upp sig trådlöst till datorn. Vafan, allt annat går att koppla trådlöst? Telepati, människa och maskin. Så fint.

Kanske även som en såpopera, som man själv är med i om man har tur?

Äh, det verkar som att bloggen kan användas till lite allt möjligt, även att blogga om att blogga. Förmodligen är jag inte den första, och nåndag kanske jag stöter på någon annan som också bloggat om att blogga och kan fortsätta diskussionen med den personen.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0