Att bero på frihet...

Igår morse kring 06 på morgonen slår Joel på tv4Nyheterna på högsta volym på subwoofern så att det skakar i hela huset. Jag hade 10minuter tidigare precis gått och lagt mig efter att ha upptäckt att; ja, jag somnade på soffan framför datorn inatt igen.

På Nyheterna snackar de om det orangea kuvertet, alltså det här kuvertet man får en gång om året som har något med ens pension att göra. Och ja, jag tillhör skaran av människor som fullständigt skiter i det där kuvertet. Pension är sjukt ointressant för min del. 

Mycket riktigt var det många som blev intervjuade på TV som höll med, de kastade kuvertet och ville inte veta av. Ångest.

Senare på Nyhetsmorgon, diskuterade de vidare om de här med pension då en kvinna berättar att för att man idag ska kunna få ut en pension man kan leva på, alltså en duglig och värdig pension idag, så ska man ha jobbat heltid i 40 år! Ja, just det, 40 år av ditt liv, heltid, ska du jobba, ska du sälja ditt liv, din tid, binda upp alla dina planer kring att jobba. För det är så det fungerar. Det är såhär det är för alla. Såhär är det idag, men jag tvekar till om min generation tar saker och ting för givet. 

Jag är inte övertygad över att jag bli pensionär, växthuseffekt, terrorism, saker som spårar ur. Det finns inga garantier för någonting längre.

Men som detta system just nu är utformat, ska man iaf jobba heltid i 40år. Vafan är det för frihet? Knappast någon frihet att man har friheten att välja vad man vill göra av sitt liv?

Samhället säger: Meningen med livet är att du SKA jobba, annars är du fucked som gamling. Du är fucked som gamling i vilket fall som helst.

Det är självklart att man ska jobba säger de på Anslagstavlan på SVT, är man sjukskriven är det VIKTIGT att du kommer ut i arbetslivet igen så fort som möjligt. De målar upp det som att det vore nåt krig på gång, eller nån katastrof som har skett.

Det är bråttom nu, iväg och jobba med dig! Vad ska man göra på fritiden då? Sköta om alla andra sysslor, laga mat, städa, tvätta diska, vila. Varför? Så att du orkar jobba!

Du måste underhålla ditt liv för att orka jobba. Men när man är klar med allt man ska göra på dagen, man har jobbat, tränat, lagat mat, städat, duschat, och satt sig ned. Hur mycket mer energi har man kvar då? Hur pass mycket fokus har man till övers?

Frihet existerar, men inte för alla. Verkligen inte för alla. Men det är ett dött lopp, i det långa loppet målar vi alla in oss i ett hörn. Ett otrevligt hörn, av panik och desperation. Sålänge vi inte alla tar på allvar att vi alla är på samma lilla planet ute i rymden, och kanske borde överväga att se över våra levnadsvanor på en global nivå.

Men vem ska fixa det? Vem har tid? Vem har pengar? Vem har friheten?

Livet är ibland bara ett strategiskt spel i jakten på frihet.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0