En RIKTIGT god jul!

-I´ts gonna be sooo good!

Jag vet. Jag blir förvirrad varje jul. Jag har försökt hålla mig positivt inställd till julen. Vi har förhandlat inom släkten och kommit fram till att alla är för gamla för julklappar. De blir ändå bara stående i nån papkasse fram till vårstädningen i april.

Jag har inte julpyntat ett smack. Inte är jag ledsen för det. Det är inte riktigt min smak. Jag vill inte ha en massa lönnfeta gubbar i röd uniform hängades överallt. Upp och nedvända satanistiska stjärnor som hänger i fönstret. Tänk om satan försöker manipulera oss genom julen? Har jag sett för mycket konspirationsdokumentärer och blivit paranoid?

Kanske satan uppmuntrar till överkonsumption? Där vi tvingas köpa saker till folk vi aldrig träffas.

Jag är inte emot presenter, det kan vara trevligt. Men en sak jag dock är för är överraskningar. Noga planerade överaskningar. När man verkligen fångar personen där de minst anar det. Julklappsutdelning är fan det minst överraskande på hela året. All magi är borta. Istället sprider sig en stämning av ångest. Blir mamma glad för fotbadet? Eller inser hon att jag bara varit lat och varit ute i sista minuten? Många fötter skall badas efter jul!

Julklappsutdelning är nästan lite perverst. Ungefär som att gå till en prostituerad, om ni nu gjort det? Jag har det, men hon var inte hemma. Jag visste inte att hon var prostituerad. Min kompis sa att det var hans tjej. Nu visade det sig att hon även kunde bli min med... Sidospår. Julklappsutdelning, sexhandel - samma sak. Principiellt. Alla involverade vet vad det handlar om, magin är försvunnen...

Fast vem vet, det kanske jag som är pervers som jämför julklappar med prostitution. Det måhända, men man säger ju att den som lägger märke till saker ofta bär på fördomarna själv, eller så:S

Nevermind. Detta får bli mitt julspecialinlägg. För allt runt jul ska vara så speciellt. Vi ska äta speciell mat, utsmycka hemmet på ett speciellt sätt. Göra en massa speciella saker vi aldrig gör annars. Julmusik är fan inte bra. Den kan vara vacker, men i mina öron låter det helt hjärntvättat.

I´m dreaming of a white christmas, fan vakna upp till den härliga verkligheten som uppenbarar sig som en blöt mörk asfaltsväg med gruskorn som ger små avlånga skuggor från bilens strålkastare. Mörk poesi det där förresten.

Men seriöst, musiken. Dessa människor som skriver och framför dessa låtar, vad har de för livserfarenhet? Det låter bara som att de är så blåsta. Aja, tur att folk inte pallar låtsas som att musiken är bra året om.

Vad i helvete gör prinskorvar på julbordet egentligen? Svettigaste körven av de alla, jag mår illa bara jag ser dem, trots det försöker min hjärna lägga upp dem på autopilot. Julskinka, inte min grej. Sill, är ok i mindre mängder. Ägg, inga problem jag äter dem gärna. Men vad sägs om att uppdatera julbord? Det är fan inte 1655 längre.

Jag vill fan ta det godaste från resten av året eller nåt sånt...har inte riktigt hunnit tänka igenom idéen eftersom jag nyss kom på den. Det enda jag visste när jag satte igång att skriva detta, är att jag stör mig på julen och jag vet inte varför?

Jag kan inte minnas när jag började med detta? Var det när det var payback för alla julklappar? När jag var så gammal att jag inte kunde dölja att jag faktiskt nu har en egen budget, en egen inkomst. Men jag hade ju rutiner när jag var yngre. Jag och några kompisar var alltid ute och målade graffiti natten till julafton, vi höll den traditionen 97-99 tror jag. Sen pallade ingen längre. Det var ändå ingen som trodde att det på riktigt tomten som varit där och målat, hur fan skulle han hinna?

Aja. Nu börjar jag få bråttom i vanlig ordning. Men jag vill bara lämna er med några ord väl valda, jag har kommit fram till att jag skall använda dem här alldeless strax:

En RIKTIGT god jul till Er alla! <------------klyschigt!



ps. slå en pling om ni ska ut och dricka nån öl på stan sen...ds.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0