Vägen mot allmänbildning.


                                              Maria Magdalena.

Jag har haft en låt i huvudet på sistone, en psykos närmast. Drömmer om låten, och det är det första jag tänker på när jag vaknar. Det är en gammal låt från 80-talet. I´m a sucker for 80´s pop. Låter heter "Maria Magdalena" av "Sandra".

Låten är med i GTA Vice city som jag spelade mycket i Thailand på min laptop 2005. Den har en soft vibe, men den har också en jävla märklig refräng:

"I´ll never be, Maria Magdalena...(you are the creature of the night)"

Filosofisk som jag är, började jag undra vem Maria Magdalena var. Det finns lite olika tolkningar. Hon var med i bibeln. En del referear henne som Jesus tjej. Nån som han hängde med. Vilket då slog mig, att Jesus säkert var poppis bland tjejer.

Det andra jag läste om Maria Magdalena, var att hon var prostituerad...

Så vad menar "Sandra"? Menar hon att hon aldrig kommer vara Jesus flickvän, vilket jag håller med kan vara svårt. Jesus har nog flera öppna förhållanden kanske? Han har väl många fans, så kanske är svårt att hinna med ett seriöst förhållande. Annars, faktumet att ingen sett till honom på drygt 2000år kan ju också försvåra ett förhållande.

Eller, menar "Sandra" att hon aldrig kommer att vara prostituerad? Det kan väl vara en ganska bra poäng, eller motto?

Hur som helst var "Sandra" gift med huvudmannen i "Enigma", som råkar vara en grupp jag beundrar. Michael, som han heter har t.o.m. gjort beatsen och producerat "Sandras" musik. Jag tyckte jag känner igen vissa influenser i stilen.

Så nu vet jag vem Maria Magdalena var, att Sandra aldrig kommer vara henne, att Michael från Enigma var gift med henne, och att han gjorde hennes beats. Sådant man inte var säker på för några dagar sedan, saker som kan komma till användning nångång i framtiden.

Hur som helst, här är låten jag har haft konstant i huvudet på sistone...




 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0